Rõõmus päev ja grupipildid

Eile sadas kogu päeva, õhtul läks küll ilusaks, nii et sain koertega kondamas käia. Täna sadas kogu päeva väikeste vahedega, mis olid parajad petekad, isegi päike tuli neil hetkil välja, ning siis jälle ei tea kust uus sahmakas vihma. Mulle meeldib niisugune ilm. Kuigi märjakssaamise tõenäosus on üsna suur, teeb selline ilm meele iseäranis heaks ja õhu värskeks. Muru kasvab ka mitu sentimeetrit ööpäevas.

Täna käisin turul. Üks tädi tahtis mulle kangesti oma topsiherneid müüa, üheksa krooni tops, topsis sada grammi. Mina röögatasin siira ehmatusega vist üle poole turu. “Üheksakend krooni kilo? Hulluks läinud!” Haarasin oma korvi ja tegin, et tulema sain. Juba järgmine tädi, rääkimata ülejärgmisest ja üle-ülejärgmisest müüs igatahes lahtisi herneid, mille hind oli kilo eest 50 krooni. Ja siis ostsin ma veel terve hunniku kirsse ning kogu õhtupooliku kivitustasin neid, et ilma kivideta kirsikompotti teha. Kompotti, mis ei oleks rikastatud säilivust tagavate bensonaatidega ( E210 – E219), nagu need poe omad on, ja mis sellest tulenevalt ei võimendaks kellegi allergianähte, astmat, peavalusid, migreenihooge ja hüperaktiivsust.

Vahepeal aga kolasime niisama huvi pärast Otiga paaris kaltsukas ja saime neistki üht-teist. Tegelikult otsisin ma küll suuremaid kangareste õmblustööde tarvis, aga nagu kaltsukas ikka juhtub, tirib inimene sealt ära ka kõik muu huvitava ja vahva, mis silma hakkab. Minul näiteks on eriline nõrkus käsitööesemete ja vanaaegsete lauanõude vastu. Nii et tänagi naasime ühe suure ja igati korraliku rüiuvaibaga ning jämedast puuvillasest käsitsi kootud särgiga. Ja Ott leidis oma tööriistade hoiupaiga valgustamiseks absoluutselt töötava teisaldatava halogeenlambi. Vajalikud kangatükid sain muidugi ka. Lootsin veel õhtul nendega õmblusmasina taha jõuda, aga kus. Kui kompotiralli lõpetasin, algas koristamisralli ja siis oligi juba peaaegu öö käes. Laps käis jälle rahulolematu näoga küsimas, miks ma alati öösiti koristan…

Aga maja on nüüd puhas ja mõnus, kompotipurgid ootavad köögilaua peal hommikust keldrisseviimist ja üleüldse on mul kogu päeva olnud erakordselt hea tuju. Praegu rõõmustan ma muuhulgas ka selle üle, et üleeile, enne kui sajud kohale jõudsid, tegin aiast terve hunniku päikselisi fotosid. Nüüd las sajab, saangi rahus neid üles riputada.

See siin on aasia liilia Gironde koos angervaksaga ‘Variegata’.

Gironde angervaksaga

Siin aga on seltskond kirdenurgas: põldjumikas ‘Nostalgie’, tundmatu floks ja hall käokann ‘Angel Blush’. Esimene ja viimane neist on tänuväärselt pika õitseajaga püsililled ja neist on kohe üle kuu aja järjest hea meel. Paremalt ülevalt piilub veel väidetavalt üheaastane väidetavalt 90 cm kõrge muskus-kassinaeris (kiri Suvipiha seemnepakil seda kõike aastal 2005 igatahes väitis – aga lill on väga külmakindel püsik ning tunduvalt kõrgem kui muskus-kassinaeris.)

floks jumika ja käokanniga

Kollase elupuu all teeb ilma ja silma üks teinegi ilmaime, üheaastase täidisõielise mõrsjalille gaillardia pulchella isekülvist tärganud ühekordse õiega püsikust seemik. Kasvab sellisena juba kolmandat aastat ja puhmas läheb aina suuremaks.

gaillardia ja salvei

Ja siin on mu hurmavad punaselehised: kõrge on punane aedmalts, artiplex hortensis Purpureum, keskmine on lursslill Brunette ja madal kenake on Santa-Katariina jänesekapsas, mis kasvab mul esimest aastat (kevadel sibullilled-com-ist tellisin ja mugulad tuleb netist leitud info järgi talveks ikka maast üles võtta ja keldrisse viia.) Sutsukene paistab pildilt ka helelillat floksi ja kamtšatka raudrohtu.

jänesekapsa ja maltsaga

Sellel pildil on vanade taluaedade “talijorjen” ehk lõhislehine päevakübar koos sinise kassisabaga. Talijorjen alles alustab, seepärast on tema esitus veel tagasihoidlik.

kassisaba ja talijorjen

Ja siin on kollane mäsu edelanurgas, proovisin passitada sama värvi, kuid erinevaid õie tüüpe. Kohal viibivad Veitchii kobarpea ‘The Rocket’, ripsmeline metsvits ‘Fire Cracker’, aasia liilia ‘Nove Cento’ja täpiline metsvits ‘Alexander’. Muide, siin valmistas mulle üllatuse veel üks liilia, ‘Grand Cru’, kes täpilise metsvitsa alt on ühe õie välja pistnud – arvasin selle 2006. kevadel kadunute hulka, aga näe, ju siis miski soomus mullas jäi terveks ja ta taastas ennast. Nüüd tuleb ta sealt puhmast ainult kuidagimoodi ilusasti kätte saada.

kollased faktuurid

Siin on mauri kassinaeris koos puishortensiaga.

mauri kassinaeris ja hortensia

Ja siin on aasia liilia ‘Toronto’ koos tokkrooside ja astilbega mu köögiakna all. Astilbe nime ei tea.

Toronto tokkroosi ja astilbega

Ja siin on üks väike nali – vaat kuhu üks võõrasema on ennast külvanud! Ega ma teda välja rohinud ka, kui ta seal kasvama hakkas – elagu siis pealegi mu tooli all kivipraos, kui talle meeldib.

vaat kus võõrasema

2 kommentaari

  1. Kadakas said,

    2. aug. 2009 kell 19:31

    Sul ikka jagub igasugu põnevat kraami aias! See malva väga kauni värviga igatahes. Muskus-kassinaeritega pidin sel aastal üks-null tegema – vihm litsus puhmad lihtsalt laiaks, aga jah püsikud on nemadki. Eks neil seemnepakkide tõlgetel ole aga kõike kirjas. See selleks, aga eestikeelne tõlge kleebitakse originaalteksti peale ja aja siis seda kleepsu sealt maha nigu narr.

  2. aidivallik said,

    5. aug. 2009 kell 21:34

    Mul on aastaid juba valge muskus-kassinaeris täiesti olemas, ja sellest ma küll teadsin, et on püsik. Mis on aga veider, on see, et roosa on märkimisväärselt kõrgem ja jõulisem kui valge. Valge muskus-kassinaeris jääb mul ikka 90 cm kõrguse lähedale, see roosa aga on umbes 1.70. Minu arust on neil isegi lehed natuke teistmoodi. Ma ikka kahtlustan, et see roosa võib olla mingi muu kassinaeri liik.


Lisa kommentaar

