Jube palju süüa

Eile tegin sõna otseses mõttes kogu päeva süüa. Päris hirmus. Hommikuse sigalaskäigu tulemusena on mul sügavkülm nüüd vähemalt kuuks ajaks igasugu eri iseloomuga lihatükke ja ise aetud hakkliha täis, tegin ka niisama külmkappi seisma soolaribi (nii hea vahel kiiruga võtta kohe ja lõigata, ilma et sulatama enne peaks) ja purustasin köögikombainiga elukatele pesukausitäie plödingut maksast, neerust ja südametest sügavkülma (Proua Punks sööb seda paljalt, koertele segame krõbukate sisse kastmeks, et libedamalt läheks). Tegin peaaegu kaks kilo pasteeti, mis tuli välja täiesti jumalik, ja suure pajatäie sülti, millest pool kogust läheb kah sügavkülma, et siis tarbe korral võtta ja kiiresti ümber keeta. Võileivakatteks vormisin veel kõrvadest ühe rulaadi porgandite ja munaga, mida minu õnneks ja rõõmuks Ott ei söö (ta ei salli kõhresid ja muid krõmpse).
Jah, ja sigalast tulles lõi mõte pähe turule vaadata, kas värsket haugi on. Ei olnud, aga hommikul Dirhamist toodid räimed olid suured nagu elajad ning nii ma võtsin neid ka nii tagasihoidliku poolteist kilo. Puhastasin, fileerisin, paneerisin, praadisin ning täna hommikul tegin marinaadi kah peale. Aga ma vean kihla, et otsa saab see ruttu.
Kõik läks libedalt, ainult see seapea, mille ma koju vedasin, pani alguses mu perekonna karjuma, sest sellel olid alles kõrvad ja silmad peas. Aga mul oli kindlasti vaja, et Ott mehelikku jõudu kasutades selle kaalika kuuris paku peal kirvega pooleks lööks, et ma ajud kätte saaksin, muidu teeb süldi häguseks.
Ma siis selgitasin tükk aega, et see ei ole enam loom. See on liha. Siis tõmbas lõpuks Ott tuurid alla, aga Mari käis pärast veel mitu korda umbusklikult valamut jõllitamas, kus see poolekslöödud seapea hiljem ligunes.
Selle seapea pekk läks koos eraldi menetletud maksaga pasteediks, aga tai süldiks. Silmad sõi Hermann, kärsa sai Elli. Aga muidu pudenes neile ikka ka kogu aeg kõrvalt, nii et nad ei kaotanud hetkekski huvi ega valvsust, jooksid mul püüdlikult sabas ega eemaldunud hetkekski. Nii et ma olin eile koerte jaoks väga atraktiivne.
Nüüd on külmkapp ja sügavkülma kõik viis sahtlit tuugalt täis. Neljakümne euro eest. Ma olen väga rahul. Muidu on nii, et selle neljakümne eest nagu iga kuu ikka lihakraami ostame… siit ja sealt nii pool kilo korraga… aga saand pole lõpuks ikka nagu midagi ja kapid ka tühjad. Aga nüüd kohe ilus vaadata. Pealegi kuidagi turvaline tunne on, kui külmkapis ei olegi enam ainult poolikud hoidisepurgid ja pool pakki piima.
Laps läheb homme hommikul tagasi Tartusse. Topin ta koti täis.
Ja kasutasin täna juhust pildistada neid kindaid, mis nüüd ühes temaga korraks jälle koju jõudsid ja mis ma talle jõuludeks kudusin.
Mari labakud dets. 2012
Ja et Ivar pani mu esmaspäevase arvamusloo juba laupäeval üles, siis ega mina ka kauem viivita. Siin see on. Aga selline Läänemaa-keskne teema. Ikka Haapsalu ja tema kaotatud raudtee.

2 kommentaari

  1. Maire said,

    11. veebr. 2013 kell 00:20

    Sa oled ikka Naine nigu muiste! 😀 Suure algustähega! No ausalt, ma ei oleks selle seaga pooltki nii palju peale osanud hakata ja sea ajudest ei tea ma ka mitte midagi 😀

  2. aidivallik said,

    11. veebr. 2013 kell 00:47

    Ajud ajudeks, see tühi on ainult peopesasuurune umbes. Pealegi terve seaga ma jääksin ilmselt ummikusse. kogu protsessi ma kaugeltki ei valda. Keski teine peab ikka olema selle looma enne lihaks teinud ja rippu tõmmanud, kui mina tulen ja ütlen, et ma võtaks nüüd umbes seitsmekilose osa küljest, pea pluss jalad, maksa ja nii edasi.
    Nii et päris taluperenaisena hakkama ma vist ei saaks. Lehma lüpsta ka ei oska. Aga eelnevalt kellegi teise poolt peatustatud kana kitkumisega jälle tulen toime. Jaani-Tõnisel mu kadunud tädi õpetas.


Lisa kommentaar

