Jalatäis maad

Pilpaküla rentnik jätkab reportaaži.

Et oleks fikseeritud algseis. Nagu ikka, alguses on kõik tühi ja paljas (kuigi söötis maast rääkides pole see väljend tegelikult päris õige, sest loodus tühja kohta ei salli ning igivanad sõstrapõõsad ja totaalselt ülekasvanud “irooniad” on teinud mitu aastat ainult seda, mida nad ise tahavad.

Maatükk on pikk kitsas siilakas, nurgapealne. Kaardi peal 8 X 35 m, aga reaalis on kahes küljes kuivenduskraavid, mis omajagu sellest ära ampsavad, ja kolmandas küljes, minu ja naabri vahel, umbes meetrine isetekkeline vahetee (see rattakummi kõrval paistev rohutee). Minust on ilmselt tark seda mitte puutuda, sest inimesed on harjunud sealt käima. Meie lapike lõpeb seal, kus paistab meie roheline Suss.

aiamaa apr1

Ja siin on vaade teiselt poolt, sealt Sussi juurest. Mina püüan parasjagu seal kasvavaid põõsaid tuvastada. Näib, et on noor ja töödeldav iroonia. Aga need ülekasvanud kõrged irooniad tulevad ilmselt maha ja kõik tagumise otsa marjapõõsad ka välja, sest need on nii hukas, et isegi noorendamine tundub olevat tühi töö. Parem püüan juurimisel leida sealt mingeid noori juppe, millest paar uut põõsast kasvatada. Noorendada on aga võimalik (ülemisel pildil vasemal) tee ääres teistest eraldi paiknevat kaht pöösast, kui ma aru saan, millega tegemist on ja kas tasub.

aiamaa apr3

Maa on madalapoolne, niiskem ja savikas, aga mitte liiga. Mure ja must, lausa isuäratav, haukaks või ise. Mu koduaias pole kunagi kuskil sellist mulda olnud, liiv ja paerähk vaid, mis laseb vett ja toitaineid endast läbi kui sõel ega hoia midagi. Jällegi minu jaoks väga huvitav olukord, midagi harjunust hoopis erinevat. Ma arvan, et köögiviljadele seal meeldib, ja kui ma peenrad põhjalikult ära multšin, siis vast ei pea ennast kastmisega kah pooleks kangutama. Sest multšima ma seal pean nagunii, veevõtukoht on minu lapist u 150 m eemal, ega ma ilmselt juulikuus nende ämbritega joosta ei viitsi rohkem kui hädavajalik, ja  sellepärast tuleb hoida võimalikult palju seda vett, mis seal maa sees juba on või vihmaga tuleb või mida ma sinna juurde kallan. Ma nimelt olen seda usku inimene, et liigutada kõigepealt rohkem aju ja siis selle võrra vähem oma väärtuslikke lihaseid.

Vene aiatarkadel on pealegi päris ägedaid nippe, kuidas pääseda oma aias ka võimalikult minimaalse kaevamisega. Kui vaatate mu maad, siis ilmselt hakkab selg valutama juba paljast mõttest sellele tööle. Nii et ma püüan selles osas ka kokkuhoidlikuks jääda. Tuleb võimalikult vähe labidat ja võimalikult palju multši.

Ja mis veel. Mu kallid lähemad sõbrad, võtan teiega peagi ühendust oma selleaastase sünnipäeva asjus. Ärge kartke, need ei toimu talgute korras – küll aga on lahenenud see igavene küsimus, mida sünnipäevalaps kingituseks soovib. Nagu te näete, saan ma endale nüüd lubada kasvuhoonet, mis on suurem kui 2 m2 (nagu mu koduaias). Palun mulle see aasta teha kingituse asemel vabalt valitud suuruses rahaline eraldis kasvuhoonefondi.  Täpsustan seda asja ilmselt veel järgneva nädala jooksul.

Mis siis veel. Puhkusekausta tegin ette ühed “Suletud uksed”, kus edutamise lävel seisev pereisa satub tööl ilgete intriigide ohvriks, mille käigus pahadel ja kadedatel õnnestub tema elu peaaegu ära hävitada. Lõpetan poliitilise põneviku kolmandat toimetamisringi ja saadan enne õhtut ära kah. Ning vahepeal kirjutan ühe lullamilla.

11 kommentaari

  1. Muhedik said,

    25. apr. 2014 kell 18:21

    Nii tore! Olgu me linnavurled või tõsised maakad, maalapi igatsus ja sõrmedega mullas songimise soov on ilmselt üks meie salajase lisageeni töö.
    Need nipid on ägedad, esimesel aastal võivad inimesed silmad imestusest ülisuureks ajada, mis prahikoll neile naabriks kolinud on, aga ajapikku muutub asi nägusamaks 🙂 Edu ja jõudu teile!

  2. Maire said,

    25. apr. 2014 kell 22:56

    Kui sa nüüd saaksid sinna muru peale adrut vedada, siis kardulas kasvaks nigu mühin 😀 Täna just kusagilt lugesin, et pole vaja kaevata ega rohida ega midagi – kartul murule ja adru peale ja tuleb!

  3. aidivallik said,

    25. apr. 2014 kell 23:37

    See on hea nipp, ma olen täitsa veendunud. Samas kartulit ma kasvatada ei kavatse, sest me ju ei söö neid. Paneme pigem rõhku erinevatele kapsastele ja muule mudrule.

    • Maire said,

      26. apr. 2014 kell 09:07

      Õige jah, mul läks täitsa meelest, et te kartulit ei söö. Ise me ka ei söö ju 🙂 Hakkasime Sandriga jaanuari alguses mõlemad uuesti lchf-ikateks. Seekord õnnestub paremini, sest S. meil peamine söögitegija ja enam pole muret, et ta jahu/suhkrut/kartulit toitudes kasutab. Muide, täna on esimene päev, kus katsetan, mis juhtub, kui ei võta vererõhu alandajat. Nelja kuu lchf-iga on vererõhk nii palju langenud, et hommikuti isegi natuke liiga madal 🙂 Täna siis mõõdame mitu korda päevas ja vaatame, mis juhtub, kui pole tabletti võtnud.

  4. aidivallik said,

    26. apr. 2014 kell 11:14

    Oh mis üllatus! Aga palju edu teile! Meie kohta saan öelda niipalju, et hetkel Otiga on meil kummalgi kaalulangus olnud u 20 kilo. Ott on tagasi oma normkaalus. Minul langus täpse seisuga 21 kilo, aga noh… normkaaluni ikka veel omajagu minna on.

    • Maire said,

      26. apr. 2014 kell 23:40

      Mul esimese kahe kuuga ei hakanud kaal eriti langema, aga nüüd on mõnus ketoos juba pikemt aega 🙂 Mul ainult 7 kg maha läinud tänaseks, Sandril vist ca 10 kg. Aga pikk tee on meil mõlemal veel minna enne kui nooreks ja ilusaks saame 😀 Tervisevõit on muidugi see kõige suurem võit ja seda on juba tunda.

  5. aidivallik said,

    26. apr. 2014 kell 23:49

    Ära ütle “ainult”. Seitse kilo on kõva sõna! Praegu on aasta neljas kuu, ja kui esimese kahega liikuma ei saanud, siis see3,5 kuus on tõesti ju väga hästi! Mul olid veebruar ja märts tõelised seisakukuud, aga ilmselt keha peab vahepeal ka järele mõtlema.

  6. aidivallik said,

    26. apr. 2014 kell 23:50

    Issand jumal küll, kas te teate, et mulle läks jälle mu pruutkleit selga 2000. aastast?!

    • Maire said,

      27. apr. 2014 kell 07:47

      Lahe 🙂 Ma vaatasin siin tükk aega tagasi ühe vist mälumängijate pildi pealt, et sa olid juba siis kõvasti väiksemaks kahanenud.

  7. aidivallik said,

    27. apr. 2014 kell 00:03

    Veel seda ka, et kas te kujutate ette, et selleks, et aastas 1 kilo ja 10 aastaga 10 kilo juurde võtta, piisab ainult sellest kui süüa iga päev 20 g rohkem tavalist leiba (paljalt, ilma milletagi? Ja see 20 g on vähem kui veerand vormileiva viilu!)
    Ei. Minu elus on teraviljad, tärklis ja kartul oma rollitäitmise lõpetanud. Liha ja köögivili – see on elu.

    • Maire said,

      27. apr. 2014 kell 08:00

      Õige, Aidi, see on elu! 😀 Ma olen FB-s ka lchf-ikate grupis ja jube kurb on näha, et nii paljud ei saa üldse pihta, milles see asi seisneb. Küsivad seal, et kas kama tohib ikka süüa või siis jagavad mingit mannat sisaldavat küpsetise retsepti – et noh, mis see paar spl mannat ikka teeb. Inimesed ei saa aru, et kui sööd kasvõi natuke kõrge süsikatesisaldusega toitu, oled ju kohe ketoosist väljas. Ma tean nüüd tagantjärele, et aastal 2009, kui ka nii toitusin, siis ma ei saavutanud tegelt püsivat ketoosi, sest mul olid ikka aeg-ajalt isud ja lubasin endale natuke eksimisi. Nii on täiesti mõttetu ja mingit tulemust ei tule. Nüüd on hoopis teine tera – eile sõin väikese lõuna kella ühe paiku ja õhtul peale sauna kui kell oli kaheksa läbi hakkasin mõtlema, et oot, kas ma polegi õhtust söönud veel 🙂 Üldse kõht tühi ei olnud, kuigi sõin lõunaks vaid tüki kanaliha ja kõrvale toorsalatit ja 1 spl majoneesi. Vot see toidusõltuvusest vabanemine on kõige parem asi. Et veresuhkur enam ei hüppa ega juhi sind juba paar tundi peale õhtusööki uuesti külmkapi juurde, et tahaks nagu midagi. Päris uskumatu, et inimesed on põllumajanduse arenguga nii valele teele sattunud.
      Ja mis mulle veel eriti meeldib, et nüüd on sellise toitumise õigsus juba mitmete teadusuuringutega kinnitatud – ma olen teaduse usku ja igasugu jamaga kaasa ei lähe.


Lisa kommentaar

